English: Oil painting depicting Raden Aria Kusuma di Ninggrat, regent of Galuh
Nederlands: Olieverfschilderij. Raden Adipati Aria Koesoema Adiningrat was van 1839 tot 1886 regent van Galuh, een gebied in het zuidoostelijk deel van de Preanger. Deze schatrijke Soendanese regent vertegenwoordigde het klassieke type van de 19de eeuwse bupati (regent), stammend uit een geslacht van hoge priyayi's (adel).
De status en het grote aanzien dat dergelijke hoogadellijke lieden genoten werd onder meer in stand gehouden door het uiterlijk vertoon en waardigheidstekens zoals ook op dit portret te zien zijn. Ze zijn deels inheems en deels Europees. Het portret verbeeldt in die zin de ambivalente positie van de Javaanse adel in het derde kwart van de 19de eeuw: enerzijds op basis van oude tradities heersend over de inheemse bevolking en anderzijds gericht op (en ondergeschikt aan) het Europese bestuur.
Inheemse elementen op het portret zijn: een staatsielans met de piek gehuld in een schede en een gele pajong, beide pusaka (erfstukken) van de regent. De kris die diagonaal op zijn rug wordt gedragen (deze wijze van dragen geldt als teken van vredelievende bedoelingen), de kain panjang (wikkelrok) met aan de voorzijde ene wriong (plooi) en de iket kepala (hoofddeksel).
Daarnaast zijn er ook Europese elementen te zien: de pet met goudgalon in zijn linkerhand, de donkerblauwe lakense jas met goudborduursel en de gouden keten om zijn hals met een penning waarop vermoedelijk het Nederlandse koninkrijkswapen is aangebracht. De medaille is eveneens een Nederlandse onderscheiding. Het boek op tafel etaleert zijn ambtelijke loyaliteit aan de Nederlands-Indische wetten.
Raden Adipati Aria Kusuma Adiningrat was bupati (regent) of Galuh from 1839 to 1886.
Included in the painting are insignias and status symbols, both European and indigenous, confirming the fact that the bupati is a man of distinction. The painting in that sense shows the ambivalent position of the Javanese noblesse during the third quarter of the nineteenth century: based on the ancient traditions of Javanese rule on the one hand, and that focused on (and submitted to) European rule on the other.. Portret van de Regent van Galoeh Raden Aria Koesoema di Ninggrat
Diambil gambar pada tahun : 1879
Raden Koesoema di Brata (Schilder).
Courtesy : Tropenmuseum
Nederlands: Foto. Offerplaats bij Kawali
Tahun : 1863-1864
I. (Isidore) van Kinsbergen (Fotograaf/photographer).
Courtesy : Tropenmuseum
English: Opening of a bridge across a river near Bodjong, district Tjiamis in the Preanger region, West-Java.
Nederlands: foto. Europeanen en een grote groep Javanen bij de opening van een brug over een rivier bij Bodjong in het district Tjiamis
Tahun : 26 November 1922
Courtesy : Topenmuseum
Nederlands: foto. Europeanen en een grote groep Javanen bij de opening van een brug over een rivier bij Pamalajan in het district Tjiamis
English: Opening of a bridge across a river near Pamalajan in the district Tjiamis in the Preanger region of West-Java.
Date : 05-03-1922
Nederlands: foto. Europeaan poseert met Javanen bij een sluisdeur en een aftappingspunt in de kali Tjipalih in het district Tjiamis
Tahun : 1922-1930
Courtesy Tropenmuseum
Nederlands: Negatief. Een controleursvrouw met haar schooltje te Tjiamis, Java
Tahun : ??
Nederlands: Foto. Machines in de "Olie-fabriek Gwan Hien", Tjiamis
Tahun : 1925-1933
G.F.J. (Georg Friedrich Johannes) Bley (Fotograaf/photographer).
Courtesy : Tropenmuseum
Nederlands: Foto. "Olie-fabriek Gwan Hien", kokosoliefabriek in Tjiamis
Tahun : 1925-1933
G.F.J. (Georg Friedrich Johannes) Bley (Fotograaf/photographer).
Courtesy : Tropenmuseum
Nederlands: Foto. Alun-alun in Tjiamis
Tahun : 1925-1933
G.F.J. (Georg Friedrich Johannes) Bley (Fotograaf/photographer).
Courtesy : Tropenmuseum
Post Road leading to Ciamis / 1920-1933
G.F.J. (Georg Friedrich Johannes) Bley (Fotograaf/photographer).
Courtesy : Tropenmuseum
Gambar dan Video Tjiamis Tempo Doeloe
0 komentar:
Posting Komentar
Untuk perbaikan blog dimohon untuk meninggalkan pesan dibawah ini